Truck Race Promotion ltd. © All rights reserved. Website created by MelkwegDigital

Hogyan is kezdődött?

2017.09.28

Ma már egyetlen autósport rajongónak sem tűnik furcsának az a dolog, hogy létezik egy olyan versenysorozat, hogy Kamion Európa-bajnokság. De ha jobban belegondolunk, nem is olyan természetes az, hogy öttonnás monstrumok versengenek Európa legjobb pályáin, nem igaz?

Hogy pontosan honnan ered a kamionsport, arról megoszlanak a vélemények. Egyes források szerint az első versenyt 1979-ben az Egyesült Államokban rendezték, mások szerint az első próbálkozások helyszíne Nagy-Britannia volt. Az viszont biztos, hogy az első nagy visszhangot kiváltó eseményre a Donington Parkban került sor, 1984 őszén. A brit versenyt utcai kamionokkal futották, a versenyzők pedig nagyrészt kamionsofőrök voltak, akik a futamok végén visszaakasztották a pótkocsit és másnap folytatták a munkájukat! A rendezvény fényét emelte, hogy olyan sztárok jelentek meg, mint a többszörös motorkerékpár világbajnok Barry Sheene, vagy a Forma-1-es pilóta, Martin Brundle.

Az eseményre százezer néző volt kíváncsi, így nem maradhatott el a folytatás. Létrejött az ETRO -European Truck Racing Organistion- és 1985-ben kiírta az első Európa-bajnokságot. Kezdetben három kategória létezett, a 300 lóerő alatti, a 301-360 lóerő közötti és a 361 lóerő feletti géposztály. Egy hétvégén minden kategóriában két versenyt rendeztek, azaz összesen hatot. A ráadás a vasárnapi show-verseny volt, ahol a kategóriák legjobbjait eresztették össze. Itt nem bajnoki pontokért, hanem a presztízsért folyt a harc.

A sportág már a 80-as évek végére óriási fejlődésen ment keresztül, a hétköznapi közlekedésre is alkalmas -sok esetben rendszámtáblával felszerelt- kamionokat felváltották a tuningolt versenygépek, melynek kötelező kellékévé vált a kagylóülés és a bukócső. A lóerő szerinti csoportosítást 1989-ben felváltotta a hengerűrtartalom szerinti besorolás. A sportágban a gyártók is meglátták a reklámozási lehetőséget, így a Mercedes kvázi gyári csapatot indított ettől az évtől. Ezzel azonban a költségek kezdtek elszabadulni. Innentől fogva nem lehetett egy házilag „fésült” kamionnal rajthoz állni, egy ízig-vérig versenyautó megépítése vált szükségessé. A kamionsofőröket pedig felváltották az autóversenyzők.

A versenysorozat 1994-ben érett meg a profizmusra, így az FIA vonta irányítása alá. A három kategóriából kettő lett, a prototípusokból álló Super-Race-Trucks és az utcai típushoz némileg hasonlító Race Trucks. Ez az időszak 2006-ig tartott, ekkor született meg az egyetlen kategóriás Európa-bajnokság, mely a rengeteg változás és átalakulás ellenére az autósport egyik legkülönlegesebb ága maradt.

Friss hírek

News image

2017.10.16

Magyarok a kamionsport kezdetén

Tovább...
News image

2017.10.10

Máris itt a 2018-as kamion Eb tervezett versenynaptárja!

Tovább...
News image

2017.10.09

Kiss Norbi újra dobogón a 2017-es kamion Eb végén

Tovább...